אורנה לנדאו
החיים הם סיפור

נעים להכיר. אורנה לנדאו, סופרת. כתבתי ששה ספרים, לילדים נוער ומבוגרים. הספרים זכו לשבחים ולביקורות יפות. חלקם תורגמו לשפות זרות. רובם היו לרבי מכר (אני אוהבת גם את אלה שלא). בין ספר לספר – לפעמים עוברות שנים – אני גם קצת משוררת ומרצה ומחזאית. כי בעולם שלי, הכול עשוי מילים, וכל מה שאפשר לנסח, בכל דרך, יקר לי.

ואני גם עורכת. הרבה שנים. מאז התקבלתי לעבודה בדסק של עיתון הארץ בסמוך לשחרורי מהצבא ועד לתפקידי הנוכחי כראש מדור ספרות מתורגמת בהוצאת כנרת זמורה דביר פגשתי בוודאי אלפי טקסטים. לכל מפגש כזה ניגשתי ביראת קודש. מכל טקסט למדתי. כל טקסט השתדלתי לשפר.

בשנים האחרונות אני נפגשת לא רק עם טקסטים אלא גם עם הכותבים שלהם במסגרת סדנאות הכתיבה שאני מנחה, ובמפגשי ליווי. אין הרבה רגעים מספקים כמו רגע הפיצוח המשותף של אתגר שמציב ספר. ואין הרבה רגעים משמחים כמו הרגעים האלה, כשכותב שליוויתי מספר לי שספר שלו עומד לראות אור. אני לא אחת שמתרגשת בקלות, אבל מזה אני עדיין מתרגשת.

 

אני גרה בשולי תל אביב, עם בעלי שמואל וארבעת ילדי.

יש לי שני תארים מאוניברסיטת תל אביב, לימודי בי-איי כללי וסוציולוגיה לתואר ראשון ותואר שני בספרות כללית והשוואתית, בהצטיינות. אני עורכת ספרות תרגום בהוצאת כנרת זמורה דביר, וקודם לכן הייתי עיתונאית בידיעות אחרונות, הארץ ועיתונים אחרים.

חוץ מלכתוב ולקרוא, לערוך ולחשוב, להתלבט ולייעץ, אני נהנית ללכת בפארק הירקון עם חברות או עם הכלבה לילה, ולאכול גלידת שוקולד (מריר),  עוגיות שוקולד צ'יפס (עם שוקולד מריר), או סתם שוקולד מריר. נראה לי שהבנתם את הרעיון באופן כללי.

חוץ מזה אני אוהבת אנשים. ואני אוהבת סיפורים. אין יום שבו אני לא חושבת איזה מזל יש לי שהעבודה שלי מאפשרת לי לפגוש גם באלה וגם באלה.

ספרים שכתבתי

כתבו עלי

חיוך מריר, רגישות נפלאה לשפה ומבט חודר, מפלח נפש וקרביים. עוד אהבה אחת ודי הוא צ'יק ליט כסוגה עליונה..."
רן בן נון
"ידיעות אחרונות"

"כתוב בעצמה, בעוז... מזהיר, סוחף מאוד!"
דן מרגלית
ערב חדש

"קולע לרגשי הלב... הרעיון גאוני... הסגנון של אורנה קולח ואינטליגנטי"
הגר ינאי
גלי צה"ל
עוד אהבה אחת ודי הוא ספר מאוד מאוד אמיתי וחכם
דנה ספקטור
"ידיעות אחרונות"
הספר עוד אהבה אחת ודי מומלץ בחום. הוא כתוב נפלא, מאוד אנושי, חושף המון חולשות אנושיות שיש בכולנו."
קרן נויבך
סדר יום, רשת ב'
אורנה לנדאו בוחנת את היחסים במשפחה. היא עושה זאת באומץ, בדקות הבנה, באמפתיה ובכישרון שמעוררים השתאות, פליאה והרבה כבוד.
חבצלת פרבר
"מקור ראשון"

הרצאות ומפגשים

רוצים במפגש סופר במסגרת מועדון קריאה? הרצאה כללית על ספרים וספרות? אני שמחה תמיד להיפגש ולדבר. אני משוחחת הן על ספרי שלי והן על ספרים של אחרים, על ספרות ומגדר, על יחסי הגומלין שבין ספרות והמדיום הטלויזיוני וגם חולקת תיאוריות אפוקליפטיות על עתיד עולם הספרות.

מופע אישי

בשנה האחרונה העליתי גם מופע אישי בגוון טרגי קומי שעוסק בסוגיות של אמצע החיים- משפחה, התפתחות אישית וגם חרדת המוות ומשברים בריאותיים. למרבה הצער מגפת הקורונה עצרה את המופעים המתוכננים אבל ברגע שיתאפשר, אפשר להעלות אותו גם אצלכם.

קורס כתיבה יוצרת

מזה שבע שנים אני מלמדת את הסדנה "מרעיון לרומן" במסגרת בית הספר לכתיבה של הוצאת כנרת זמורה דביר, "המגרה". בנוסף אני מנחה קבוצות כתיבה של מתקדמים או ממשיכים, ולעתים סדנאות מתחילים.

ספרים שערכתי או ליוויתי בתהליך הכתיבה

ספרה של רינה גרינולד "החלום והבית", עורכת אורנה לנדאו
ספרה של לידיה בר אב "זעקי מעברה אהובה", עורכת אורנה לנדאו
ספרו של יונתן הרבלין "גם אני הייתי שם", עורכת אורנה לנדאו
מתאים
"לא התכוונתי להכאיב", סופרת חיה שפר, עורכת אורנה לנדאו
ספר של אורן גזית "הסוף הראשון והסוף השני", עריכה של אורנה לנדאו
"מלך בצהרים", ספרה של אורית כהן, עריכה בפרותית אורנה לנדאו
סופרת אורלי קופרמן, עורכת אורנה לנדאו, "חיבור נדיר"

כותבים ספר? זקוקים לתמיכה? צריכים עריכה ספרותית?

YouTube Channel Icon (2)

ליווי אישי
בתהליך כתיבת ספר

כמעט כל כותב יצא נשכר מליווי אישי.  יש כותבים שזקוקים למישהו שיאיץ בהם לכתוב, ויתעניין, בכנות, מה קורה הלאה, ומתי יגיע כבר המשך הסיפור. יש כאלה שמתלבטים לאן יפנה גיבור הספר עכשיו, ואם הגיוני בכלל להוסיף עוד דמות – וכמה טוב שיש עם מי לדבר על זה. ישנם אלה שפתאום מאבדים ביטחון ביכולתם. ששואלים את עצמם מי בכלל מתעניין בספר הזה שלהם. אין סופר שלא עבר רגעי משבר. הליווי האישי מאפשר לחצות אותם ולכתוב ספר, מההתחלה ועד הסוף, בידיעה שיש מישהו מקצועי ומנוסה, שאכפת לו. 

פגישת יעוץ

התהליך של כתיבת רומן כרוך בלבטים רבים.לפעמים קל יותר להתלבט ביחד. בין אם אתם נמצאים לפני תחילת הכתיבה ובין אם הסתבכתם קצת באמצע, אני שמחה לשבת, לחשוב איתכם,  וביחד, ולנסות להעלות את הספר שלכם על הפסים. פגישות ייעוץ מתקיימות פנים אל פנים או בזום.

Etsy Item Listing Photo (7)

עריכה ספרותית

ספר לא גמור כשהסתיימה כתיבתו.
 הוא גמור אחרי שפגש בעין אוהדת אך בוחנת, שרואה אותו, סוף סוף, מבחוץ,  וביד בוטחת, שבאופן בלתי מורגש ממש, תלטש ותעדן, תגרע ותוסיף. מעשה העריכה הוא מן הדיאלוגים האינטימיים ביותר. במיטבו הוא הופך לא רק את הספר לטוב יותר, אלא גם את הסופר לסופר טוב יותר.
Oka-e09g

קריאת משוב

סיימתם לכתוב ואתם נרגשים ומבולבלים. עבדתם כל כך קשה, אתם שוקעים בסיפור או בספר עד מעל לאזניים אבל אולי דווקא בגלל זה אתם פתאום לא בטוחים: אולי זה בכלל לא טוב? לפעמים, לפני שרצים קדימה להוצאה לאור, או לחילופין לפני שמשלמים אלפים רבים לעורך ספרותי, כדאי לעצור לרגע ולקבל חוות דעת מקצועית. קריאת משוב לסיפורים קצרים, רומנים וספרי ילדים היא חוות דעת מקצועית, נטולת פניות, שלעתים קרובות נותנת כיוונים למחשבה ומסייעת לקבל החלטה לגבי ההמשך.

IMG-20200226-WA0008 (1)-new

סדנת כתיבה

אי אפשר ללמד כישרון, אבל אפשר לשכלל מיומנויות.  אי אפשר ללמד לכתוב, אבל אפשר לקבל תמיכה, השראה ועידוד.

לא במקרה מרבית הסופרים שספריהם רואים אור כיום – בארץ ובעולם – השתתפו בסדנת כתיבה. כי אין תחליף לכוחה של קבוצה ולחברות שנרקמת בין חולמים.
writer-1421099_640

הרצאות ומפגשים

רוצים במפגש סופר במסגרת מועדון קריאה? הרצאה כללית על ספרים וספרות? אני שמחה תמיד להיפגש ולדבר. באחרונה, לא רק פנים אל פנים, אלא גם בזום. אני מרצה לקבוצות מגוונות באירועי תרבות (תיקוני שבועות, ערבי עיון), וכן לקבוצות פרטיות של אוהבי ספר. אני משוחחת הן על ספרי שלי, והן על ספרים של אחרים, בעיקר ספרות מתורגמת. יש לי מה לומר על ספרות ומגדר, וכמי שהיתה בעבר מבקרת הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות" אני מצביעה גם על יחסי הגומלין שבין ספרות והמדיום הטלויזיוני.

שמחתי לעזור:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן