איך בוחרים סדנת כתיבה

סדנאות כתיבה יש הרבה. וחווית ההשתתפות בסדנאות כתיבה היא בדרך כלל חוויה חיובית, בלי קשר לתוצר שבסופו של דבר יוצא, או שלא. מנחי סדנאות כתיבה הם בדרך כלל אנשי ספר נבונים ומנוסים, מסורים להצלחת תלמידיהם, וגם המשתתפים הם אנשים מעניינים, רחבי אופקים שחולקים עולמות תוכן משותפים. ובכל זאת, איך בוחרים סדנה? איך מחליטים אם ללכת לסדנת כתיבה ממוסדת, באחד המוסדות האקדמיים, למשל, סמינר הקיבוצים, או באחד מבתי הספר הספר לכתיבה, למשל המגירה, או לסדנה פרטית אצל סופר מוכר, או אצל מישהו לגמרי לא מוכר? ומה בכלל הבדלים בין סדנה לכתיבה יצירתית לבין סדנה לכתיבת רומן, לבין המון סדנאות אחרות? איך בוחרים את הסדנה הטובה ביותר?

האמת היא שאין דבר כזה, הסדנה הטובה ביותר. יש את הסדנה המתאימה לצרכים המסוימים של האדם המסוים. לא דומה מי שמחפש קבוצת מפגשים נעימה לכתיבה לשם הנאה, בנוסף לחוג הקרמיקה במרכז הקהילתי הסמוך ומפגשי המקהלה, למי ששוקד כבר שנים על כתיבת רומן היסטורי כביר ומעוניין להתקדם התקדמות של ממש בהנחיה מקצועית. לא דומה מי שרוצה לכתוב פרקי זיכרונות משפחה, למי שרוצה לטוות סיפור פנטזיה. סדנה שמתאימה לאחד לא מתאימה לשני. אז אפשר לדעת מה מתאים?

סדנת כתיבה של אורנה לנדאו

כדאי להשקיע מחשבה במציאת סדנה מתאימה

כמו תמיד, תקשורת היא המפתח להצלחה. לפני שנרשמים לסדנת כתיבה מומלץ לדבר עם המנחה, לא רק עם האחראי על הרישום. את המנחה אפשר לשאול שאלות וכך גם לקבל מידע וגם להתרשם מאישיותו. במקרים מסוימים, המנחה עצמו ימליץ לפנות לסדנה אחרת. כך אני עושה לא פעם, למשל, כשלסדנת מ"רעיון לרומן" שלי מגיע אלי מישהו שמעוניין בעצם לכתוב סיפורים קצרים, או אולי כבר סיים לכתוב את ספרו – שאז בכלל עדיף שיפנה לעורך, ולא יצטרף לסדנה בה מתחילים מהתחלה.  מול המנחה כדאי לתאם ציפיות ולהגדיר צרכים: האם תכלית הכתיבה היא להוציא ספר לאור או לשם הנאה בלבד? האם מעוניינים בביקורת (גם ביקורת בונה היא ביקורת…) או רק בעידוד לכתיבה? האם יש כבר רקע בסדנאות קודמות ומחפשים סדנה למתקדמים, או שזאת הפעם הראשונה בחיפוש אחרי מסגרת כזאת?

 כמובן שעוד לפני שמדברים עם המנחה המיועד כדאי לחשוב על הנקודות האלה. וגם: האם המנחה חייב להיות מישהו שכבר פרסם ספר או עשרה ספרים? האם חייבים לאהוב את כתיבתו של המנחה? כי אם כן, כדאי כמובן גם לקרוא איזה ספר או שניים של מנחה הסדנה עוד לפני שנרשמים, לא?

עולם סדנאות הכתיבה הוא עשיר ומגוון. לאנשים שונים יש כלים שונים ואיכותיות מגוונות. כדאי להשקיע מחשבה במציאת סדנה מתאימה ולא לחשוש לשוב ולהגדיר מחדש את הציפיות והצרכים גם במהלכה.