לכתוב ספר פנטזיה: לשאוב ממעיינות עמוקים

ספרות פנטזיה וכתיבתה הפכו פופולריים יותר ויותר בעשורים האחרונים. זאת ספרות שמצליחה בארץ בעיקר בקרב נוער ומתבגרים – ואלה מהם שממשיכים לקרוא בבגרותם צורכים אותה גם אז  (כיום יש טשטוש גילאי בז'אנר . ילדים ומבוגרים כאחד קוראים הארי פוטר ומשחקי הרעב.) רבים מקוראיה גם מנסים לכתוב ספרים כאלה, אלא שאז הם מגלים שגם בז'אנר הזה מדובר במשימה מורכבת במיוחד.

צריך לומר, בשימוש בכותרת פנטזיה יש משום הטעיה – הכותרת הזאת היא כותרת על לז'אנרים שונים – פנטזיה, מדע בדיוני, ספרות דיסטופית ועוד. אבל כל הסוגות האלה ניחנות במאפיין מרכזי בולט מאוד: בניית עולם. כלומר, בצד עיצוב דמויות, תכנון עלילה, יצירת קונפליקטים וכו', מתאפיינת ספרות הפנטזיה על כל גווניה בעולם שנבדל מהמציאות שאנו מכירים, אבל יש בו חוקים, יצורים, מבנים וקוהרנטיות משל עצמו. דבר זה משותף הן לרומן פנטזיה חביב לילדים והן לספר דיסטופי קודר ומשום כך הוא מחייב את סופר הפנטזיה להשקיע תכנון ומחשבה, עד רמת הפרטים הקטנים ביותר בעולם שבו מתרחש הספר. צרימה, ולו קטנה ביותר בהיבט הזה, עשויה למוטט את הרומן כולו.

נקודה נוספת שהסופר חייב לתת עליה את דעתו היא העלילה. קורה מעת לעת שהסופר כה מוקסם מכך שהצליח לבנות עולם, שהוא רואה בעלילה דבר מה משני. זה אינו המצב. עלילת ספר הפנטזיה צריכה לעמוד ברף העלילתי הגבוה שמציבה הספרות – ובוודאי לא ניתן לוותר על דמויות מעניינות או על קונפליקטים רק בגלל שבשנה 2322, בעיירה דמיונית שבשולי הגלקסיה, כולם מרחפים על פילים ורודים. זה לא מספיק.

ספרות הפנטזיה שואבת ממעיינות עמוקים: מיתולוגיה, היסטוריה, דת. ככל שהסופר בקיא יותר בעולמות הללו ומנכיח אותם, כך יהיה הספר עשיר יותר.

.

רוצים לכתוב ספר ולא יודעים איך להתחיל?

בואו נחשוב ביחד!

התחלתם ונתקעתם?

ביחד ננסה למצוא את הדרך!

סיימתם במזל טוב?

זה הזמן לקבל משוב ושירותי עריכה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן