להצטרף לסדנת כתיבה וסוף סוף לכתוב ספר

"מה, באמת אפשר ללמוד לכתוב ספר?"

אנשים שואלים אותי לפעמים בספקנות.

התשובה היא כמובן כן. 

אם אפשר ללמד אדם לרוץ מרתון, לנגן קונצ'רטו לפסנתר או להכין סושי – למה לא לכתוב? בני אדם הם יצורים מופלאים. אם הם מעוניינים ללמוד דבר מה, אם הם מוצאים מי שיורה להם את הדרך, כמובן שהם לומדים.

האם כל מי שלמד לרוץ מרתון הפך לאצן אולימפי, כל מי שלמד לנגן קונצ'רטו היה לפסנתרן קונצרטים, וכל מי שגילגל סושי פתח מסעדת שף? כמובן שלא. אבל יש כאלה שכן (מי שלא למד לנגן בפסנתר בודאי לא יהיה פסנתרן קונצרטים…) ויותר חשוב: גם מי שלא יהיה בסוף דיקנס או עמוס עוז יהיה בסופו של תהליך כותב טוב יותר מכפי שהיה בתחילתו. והדרך – הדרך עשירה ומרתקת.

סדנת כתיבה של הסופרת אורנה לנדאו

אז מה אי אפשר ללמד בסדנת כתיבה?

סדנת כתיבה היא לא המקום ללמוד בו אוצר מילים או לרכוש בו עולם אסוציאציות ספרותי. סוגיות כמו מוזיקליות של טקסט, הומור, וסגנון – אי אפשר ללמד. 

את זה מביאים מהבית. וגם קצב, או להבחין בין עיקר לתפל לא קל ללמד (למרות שאני תמיד מנסה).

המון. מבנה, תכנון עלילה, בניית קונפליקט, עיצוב דמויות, כתיבת דיאלוג, עריכה עצמית, טכניקות למציאת זמן וטיפים להשראה..

ומה לא לומדים אבל מקבלים בסדנת כתיבה?

דד ליין (שבועי או חודשי) תמיכה, ליווי אישי, עיצות טובות, אוזן קשבת, העשרה, השראה ובהרבה מקרים – חברים חדשים.

בתחילת העמוד התפעלתי מהדחף האנושי ללמוד. אבל לא פחות חזק ממנו, אולי אפילו יותר, הוא הדחף לספר. לכולנו יש סיפור, ורובנו גם רוצים – לפעמים מוכרחים – לספר אותו.

היום – אחרי עשרות סדנאות שהעברתי, מאות תלמידים, עשרות ספרים, אני מכירה בכוחו של הדחף הזה יותר מאי פעם. וגם היום, אחרי שקראתי עשרות אלפי עמודים של כותבים, רבים מהם חסרי ניסיון, אחרים דווקא מנוסים אבל מסיבה זו או אחרת מתקשים להתקדם, אני עדיין מתרגשת מהמפגש עם האנשים, עם סיפורים, ועם הטקסטים. ואני שמחה שמחה של ממש על כל ספר שמפרסמים תלמידים שלי – ויש כאלה יותר ויותר.

אני התחלתי ללמד כתיבה, בעיקר כתיבת רומן, כי אני עצמי הרגשתי בשלב מסוים, לפני שכתבתי והוצאתי לאור את ספרי הראשון, שאני מוכרחה לכתוב את הספר הזה ולא – הוא ירדוף אותי לנצח. או אולי אתפוצץ. האם מישהו אי פעם התפוצץ בגלל סיפור שלא סופר? לא יודעת. אני כן יודעת שהייתי מוכרחה לספר את הסיפור שלי ואני בת מזל שהצלחתי לעשות זאת. בסדנה מ"רעיון לרומן", בסדנאות הפרטיות במרתף ובסדנאות כתיבת רומן אונליין אני רוצה לעזור גם לכם לספר את הסיפור שלכם.

שמחתי לעזור

סדנאות כתיבה בהנחיית אורנה לנדאו

סדנת כתיבה "מרעיון לרומן"

את הסדנה "מרעיון לרומן" אני מלמדת מזה שבע שנים במסגרת בית הספר לכתיבה של הוצאת כנרת זמורה דביר, המגרה. הסדנה היא במידה רבה ניסיון שלי לתת מענה לקשיים שליוו אותי ככותבת. בקורס המתפרש על פני 12 מפגשים מוצגת גישה עניינית ומעשית לפתרון דילמות המעסיקות כל יוצר בתהליך הכתיבה – זהות המספֵּר, זמנים, רבדים לשוניים וכו'. מלבד הדיון בסוגיות יסוד בכתיבה במהלך השיעורים, משתתפי הסדנה שולחים במהלכה טקסטים מתוך הרומן שלהם וזוכים למשוב אישי. בתום הסדנה אמורים המשתתפים לצאת להמשך הדרך כשבידיהם כשליש רומן וכן ראשי פרקים להמשך.

"מרעיון לרומן" היא אחת הסדנאות היחידות בארץ שמלווה כותבים משלבי הכתיבה הראשונים של כתיבת ספר ובתוך זמן קצר מביאה אותם, בזכות מתודה שהוכיחה את עצמה, למצב של כתיבה מתקדמת של רומן. לפרטים נוספים ניתן לפנות ל"מגרה".

ליווי אישי לתהליך כתיבה אורנה לנדאו

סדנת כתיבה במרתף

אורנה לנדאו סדנאות כתיבה

קבוצות קטנות של כותבים (בין 3-7 משתתפים), מאורגנות או מזדמנות, מוזמנות להיפגש במרתף שבביתי בצפון תל אביב (הוא מרתף, אבל לא אפל ומפחיד כלל). הסדנאות במרתף הן לעתים סדנאות מתקדמים או ממשיכים, ולעתים סדנאות מתחילים. בדרך כלל הדגש בסדנאות הוא על כתיבת רומן אבל המסגרת האינטימית מאפשרת גם עיסוק בסוגות אחרות (סיפור קצר, נובלה, אפילו מחזות).  גם הסדנאות במרתף מציעות בנוסף למפגש ליווי אישי לכל אחד מהמשתתפים. בכך הן משלבות את הטוב שבכל העולמות: מפגש חברתי עם כותבים אחרים, במה לדון בה בדילמות שונות וכן בחינה מעמיקה של הטקסט והערות עליו במתכונת של אחד על אחד.

משך הסדנאות במרתף ותדירות המפגשים נקבעות על ידי המשתתפים. קבוצות של שלושה ומעלה יכולות ליזום קבוצות פעילות משלהן. יחידים מוזמנים להירשם למועד הקרוב. בסביבה תחנת רכבת, תחבורה ציבורית נוחה ושפע חניה.

רוצים לכתוב ספר ולא יודעים איך להתחיל?

בואו נחשוב ביחד!

התחלתם ונתקעתם?

ביחד ננסה למצוא את הדרך!

סיימתם במזל טוב?

זה הזמן לקבל משוב ושירותי עריכה. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן